V průběhu několika uplynulých let se konečně domluvila parta osmi lidí (čtyř párů, dlužno poznamenat na sobě zcela nezávislých) na společné dovolené strávené v Chorvatsku na chartrove plachetnici Bavaria 44 v pevném termínu od 12 do 20 června. Část posádky se zná z mladých let a tak je zde opravdu velký předpoklad že dovolenková plavba Jadranem nenechá v zúčastněných negativní vliv (tento předpoklad byl ovšem vytvořen před odjezdem) a naopak přispěje k rozšíření jejich duševního obzoru a o nemalé zážitky, pohříchu doufejme, že kladné. K tomu také přispívá důležitý fakt o stejně staré generaci, protřelé životními lapáliemi, manželstvími, hrou v rockových kapelách, prací v nejrůznějších oborech a také částí života prožitého v totalitním režimu. Z těchto faktů vyplývá předpoklad, že z nahodilé akce se stane tradice, s tím že stejná parta v návaznosti na vyhodnocení plavby Jadranem navštíví a propluje nejenom Jadranské moře, ale i jiná moře, (namátkou lze jmenovat lokality: Somálsko, Řecko, Itálie, karibik, v plánu je zatím je okrajově a poněkud snivě Máchovo jezero a rybník Svět a také dosud nedobytý Baťův kanál ).
Nejdříve si uděláme malou expedici po lodi. Při prvním pohledu na plachetnici, která je vyvázaná v domovské marině se nám naskytne následující pohled. Uvidíme dvě kormidla, což povyšuje tuto loď do vyšší kategorie. Následuje skládací stoleček a prostorné sezení po stranách, které ve svém nitru ukrývá hluboké úložné prostory. Uprostřed kokpitu zeje díra která nechává tušit vnitřní prostory lodi. Výhodou dvou kormidel je pohodlný vstup na koupající plošinu na zádi, kdy se nemusí pracně vyhýbat kormidlům ale projde se jejich středem. Nad hlavou je možné roztáhnou plachtu proti slunci – bimini a vpředu nás bude chránit nástavba nad palubou lodi proti přepadávajícím vlnám sprayhood. Pokud obejdeme po lubu lodi sprayhood dostaneme se ke stěžni.
Pohled do kokpitu na dvě kormidla
A dále pak pokračujeme na příď lodě, která bude pravděpodobně doménou manželek, které ji vtisknou svůj ráz vůni opalovacích krémů dek, lehátek a spoustou hrubých pomluv svých protějšků. Nicméně je pravdou, že opalování na palubě lodi pod napnutými plachtami má svůj neopakovatelný ráz. Snad si dovolím tvrdit, že se vrací pocit každého člověka z dětských let absolutního bezpečí, kdy kolébající loď a množství oplachtění, hejna navozuje pocit jízdy z dětského kočárku. U některých, poněkud jinak založených jedinců, především pak mužského pohlaví, pak onen pravidelný houpavý pohyb navozuje pudové pocity, jenž jsou vzdálené ranému a bezstarostnému dětství.
Plánek vnitřního uspořádání plachetnice
Doména mužů bývá na zádi v kokpitu, ryze z praktického důvodu. Odtud se loď řídí, a je zde lednička. Případně lze vnímat tuto informaci i obráceně. Při vstupu do zejícího otvoru se ocitneme na krátkém schodišti které končí v prostorném salonu. Dominantní postavení v tomto prostoru tvoří pohodlná sedačka se stolem uprostřed. Naproti sezení je umístěna velká lodní kuchyň.Vpravo je umístěna toaleta, uprostřed obrázku stoupající schodiště které po obou stranách lemují vstupy do obou záďových kajut lodi. Vlevo je vidět pracoviště navigátora.
Pohled do kuchyně
Kuchyně je výborně vybavena nádobím a ostatními pomůckami, které dokreslují tuto krásnou místnost. Uprostřed je umístěn plynový vařič a pod ním je k dispozici trouba. Vpravo je umístěna dvojitá výlevka s teplou vodou. Vlevo je prostorná výkonná lednička. Všechny prostory jsou zaplněny funkčními skříňkami a policemi. Některé jsou doplněny bodovými světly. Pod schodištěm je v šachtě situován spolehlivý spalovací motor. Ještě krátký pohled do chodbičky umístěné mezi příďovou kajutou a salonem. Vlevo se jde na záchod vpravo je kajuta s patrovou postelí.
Saloon, Salon z jiného pohledu
Příďové kajuty mají výhodu v tom že jsou odstíněny od hluku. Jednak při plavbě do nich minimálně proniká hluk motoru. Při vývazu v marině jsou zadní kajuty podrobeny přímému hluku jednak z Maríny, protože loď je vždy vyvázána zádí a tedy můstkem k molu a jednak hlukem rozvášněné společnosti v kokpitu. Obě záďové kajuty jsou přímo pod kokpitem. Posádka se dohodla na společně organizované stravě a obsazení lodních kajut. Dále společné užívání potravin, vína, piva a nealkoholických nápojů. Dále došlo k rozdělení funkcí posádky, popis funkcí je popsán dále podrobněji.
Příďová kajuta, Záďová kajuta
Cesta začíná v Olomouci, odkud pochází vlastně celá posádka, odjezdem po patnácté hodině v pátek směrem po dálnici na Bratislavu, později Maďarsko a do cíle našeho určení a to je Chorvatsko, Split. Plánované jsou dvě auta, kde se rozmístí budoucí posádka celkem pohodlně po čtyřech. Cestu autem bude absolvovat jako řidič vlastního auta Jarda Šimek a Ivo Kmoníček, náhradník (stejně kvalitní řidič) bude Honza Andrés, taktéž s vlastním autem. Cesta bude probíhat v dovolenkovém tempu s častými zastávkami, nepojedeme žádné závody. Do maríny Kaštely, cíle našeho vyplutí, dorazíme pravděpodobně v ranních či dopoledních hodinách sobotního dne. Zde si v klidu vybalíme a využijeme zdejšího velmi dobrého sociálního zařízení a hlavně sprcha bude vítaným osvěžením po dlouhé cestě.
Kapitán spolu s vedoucím financí půjdou vyřídit náležitosti s přebíráním lodi správního a finančního charakteru. Loď od místního skipera přebere kapitán s druhým důstojníkem. Po úspěšném převzetí lodi dojde k nalodění posádky. Ta bude probíhat tak že část posádky převeze potraviny a ostatní výbavu z auta vozíkem k tomu v marině určeným na molo k lodi. Zde další část posádky bude výbavu přebírat a začne výbavu a potraviny, pití atd. ukládat na předem určená místa. Pro toto ukládání slouží na plachetnici velké odklopné boxy v kokpitu. Zde se uloží převážná část dovezeného ovoce a zeleniny, dále zde bude uloženo nealko a alko pití. Množství, které bude určeno k budoucí spotřebě se v nezbytném množství, tedy takřka vše, se dá vždy předem do lednice k vychlazení. Dále zde budou uloženy všechny boty. Na lodi se pohybujeme naboso. Oblečení si posádky uloží do skříněk k tomu určených ve svých kajutách. Ostatní potraviny, konzervy, polotovary a pečivo se uloží do skříněk v lodní kuchyni. Pouze potraviny či pochutiny, které budou soukromého rázu si posádka uloží do svých kajut ovšem v omezeném množství, pečlivě si je označí, aby nedošlo k nečekaným přesunům. Není třeba sebou brát jakékoli vybavení, lodní kuchyň je velmi dobře vybavena nádobím a ostatními kuchyňskými potřebami, v případě nečekaného úbytku během plavby, pak na konci dovolené bude promptně tento stav doplněn. Vedoucí proviantu pečlivě dohlíží a řídí činnost ukládání potravin do lodní kuchyně. Věci vybavení jako jsou vodní ploutve brýle apod. budou umístěny také do boxu v kokpitu. Výjimku tvoří elektronika, foťáky, kamery, počítače, které mohou ležet spolu s brýlemi na stolku navigace. Ostatní věci jako jsou telefony, kulmy, hodinky, přehrávače apod.. jsou umístěny buď v kajutě nebo na předem určeném místě pro každého člena posádky. Po úspěšném urovnání všech věcí si každý povleče svou postel, (pokud nebude již připravena, služby se neustále zlepšují) a připraví si svou kajutu k spánku. U členů posádky, kteří v životě nepovlékali postel a pro něž bude tato činnost tedy zcela novou, bude uspořádáno školení. Zbytek posádky (ten šťastnější) se ujme naprosto nezbytné kontroly čerstvosti potravin a nápojů, přičemž jakákoliv potravina nesoucí jen náznak zvadlosti, musí být nikoliv vyhozena, ale ihned zkonzumována. V případě zbývajícího času bude proveden nácvik některých důležitých úkonů v praxi, (jedná se o vytažení a stažení plachet, nácvik přistávacího manévru, nebo záchrana muže přes palubu). Na tvrzení některých členů posádky: „To umím, není třeba nacvičovat!“, „Musím si zatelefonovat“, „Je mi zle“, „Za hodinu mi letí letadlo!“ a tak všelijak podobně, nebude brán zřetel. Počet šťastných členů posádky se tím pádem bude rázem rovnat nule. Možnou alternativou, je že odplujeme natankovat palivo do vedlejšího boxu v marině. Po úspěšném přistání vyvážeme loď a přesuneme se do nejbližší restaurace na společnou večeři a zasloužené pivo a kde také budou vyhodnoceny výsledky cvičení. Nejhorší pár pak platí vše.
Prvního dne výpravy ráno v sedm hodin, si každý provede osobní hygienu v sociálním zázemí Maríny a o půl osmé se nachystá snídaně v kokpitu. V případě nepříznivého počasí je možné snídani podávat v salonu lodi. V osm hodin musí být posádka připravena k odplutí. Pokud pro někoho je budíček v sedm hodin příliš brzo a své povinnosti při odplutí za něj provede někdo jiný, může si budíček načasovat dle potřeby. Tato podmínka ovšem neplatí pro Zdenu Andrésovou, zde by totiž mohl nastat fakt, že pro ni doba vyplutí splyne s dobou připlutí do další mariny, aniž bychom podle ní opustili marinu původní. Dotyčný však musí počítat s tím že si hygienu provede ve stísněnějších podmínkách lodi. V případě mohutnějších oslav bude budíček po všeobecné domluvě posunut na pozdější hodinu, (ohlášená, nicméně naprosto neočekávaná návštěva Bin Ladina, který přijede dle jeho slov někdy mezi „pondělkem a pátkem, kterýžto fakt nám zopakoval asi 58 x). Z přístavu Kaštela vyplujeme tedy podle plánu v neděli ráno v osm hodin. Po nácviku vytažení s stažení plachet a zachránění muže přes palubu, zakotvíme u ostrova Čiovo, nebo u Splitu. Rozhodující vliv na to bude mít směr větru.
Náklon plachetnice
Po nácviku prvního kotvení hurá do průzračných vln Jadranu, což by mohlo být okolo desáté hodiny. Po dostatečném koupání z lodi bude následovat malá svačinka a káva, možná i drink. Po vytažení kotvy zamíříme podél splitského pobřeží k městu Omiš. Zde se pokusíme vyvázat u dlouhého mola. Použijeme náš člun a přívěsný motor a poplujeme po čtyřech ve dvou výpravách proti toku řeky Cetiny. Nemusím připomínat kamery a foťáky sebou, neboť nás čekají úchvatné pohledy zdejší krajiny a fantastické barevné scenérie, patrné zejména s teras restaurací a přilehlých barů.
Üstí řeky Cetiny u Omiše
Po opětovném setkání obou skupin, které nejprve oslavíme bujarým rykem, najdeme místo s osamělou pláží na osamělé koupání a na šálek domácí kávy. K večeru doplujeme do Bašky Vody, kde vyvážeme loď v marině a budeme se věnovat příjemnému posezení a probírání zážitků z uplynulé cesty. Pomalu budeme sledovat jak se slunce kloní k západu a jeho poslední paprsky se jiskří ve sklence chladivého šampusu a současně se odrážejí od dobře namaštěné pečeně, z čehož logicky vyplývá, že stávající pohodu samozřejmě doplní i bohatý stůl. Případně můžeme večer navštívit místní romantickou hospůdku.
Baška Voda
Druhý den naší plavby vyplujeme z Bašky vody směrem podél pobřeží směrem na Makarskou riviéru. Zde se vyvážeme u hlavního mola malebného nábřeží bychom se zdrželi u množství různých obchodů a krámků, případně naplánovali návštěvu zdejší restaurace. V odpoledních hodinách, případně večerních hodinách, poté co bude Zdena konečně nalezena v některém z obchůdků: „Honzi mám si koupit tohle nebo tohle tričko? A nemáš drobný?!“. Siestu, si vychutnáme na velmi krásné písečné pláži několik mil za městem, na kterou odplujeme lodí.
Makarská riviera při pohledu z moře
Po výtečném obědě a nezbytném odpoledním drinku, dáme pevnině sbohem a zamíříme k jadranským ostrovům. Prvním navštíveným ostrovem v řadě bude ostrov Brač. Brač patří k jednomu z největších ostrovů jadranského souostroví. Jeho nejvyšší bod „Vítova hora (Vidova gora, 780 m)“ je současně také nejvyšším bodem celého jadranského archipelagu. Vrchol hory je skvělým vyhlídkovým bodem a místem startu vyznavačů paraglidingu a létání na rogalu.
Mapa ostrova Brač
Našim prvním cílem bude všeobecně známý zejména z pohledů Chorvatka mys Bol. Nebo také jako Zlatnij Rat. Prohlídku a koupání u tohoto mysu provedeme tak, že se vyvážeme na jedné ze zdejších bojích, cena 100 Kn. Po prohlídce zdejšího velmi čilého mumraje lidí lodí a surfů odplujeme do přístavu města Bol a budeme se snažit vyvázat u vhodného mola. Je zde také možnost vyvázání u mola hotelového komplexu. Dle momentální situace a hlavně podle předpovědi počasí rozhodneme zda budeme nocovat zde a nebo posléze odplujeme do zátoky Blaca. Zde je plánováno setkání s naším mimořádným kamarádem Bin Ladinem a jeho půvabnou partnerkou. Právě zde bychom využili možnosti jeho mobility a postupně ve dvou etapách navštívili již zmiňovaný nejvyšší vrchol ostrova. Odměnou některým z nás, kteří tento výstup bez kyslíkových bomb absolvují, bude úchvatný pohled na souostroví jižního Jadranu, o zbytek se postarají zdravotnice, kterých je lodi, alespoň první den plavby tomu tak bylo, dostatek.
Foto mysu Bol na Brači, tak jak jej známe z reklamních fotografií
Plánovaný večírek bychom si užívali buď ve zdejším prostředí města Bolu s možností návštěvy restaurace a nebo v osamělé zátoce Blaca kde bychom nikoho nerušili, (ani ostatní nás) a hojně bychom využívali možnosti večerního koupání a s chutí si vyslechli některou z historek, které nám poví Lády. Zejména pak Škárkovi ještě nepoznali Ládyho přednášku na téma: „Kterak jsem dělal v bordelu“ Tento program ovšem ovlivní především počasí a také délka přednášky již zmíněného Ládyho (předpoklad 3 – 4 hod. K tomuto času je ovšem nutno připočíst aklimatizaci Škárků). Stání na kotvě v osamělé zátoce má několik výhod. První výhoda je že je to zadarmo, druhá výhoda plyne z osamělosti a tedy i romantiky koupání a hvězdné oblohy. Nevýhodou je že není samozřejmě k dispozici žádné zázemí Maríny. Každá věc má i svůj háček a tou je změna počasí. Každý kapitán lodi má svou noční můru vize náhle změny počasí, kdy dojde vlivem větru k vytržení kotvy a následnému tápání rozespalé posádky v naprosté tmě zálivu a postupnému poškození lodi o skaliska na dně mělčiny zátoky. Třetí den expedice Bavaria 09 vyrazíme ze zátoky Blaca směrem vzhůru strmým stoupáním přibližně 40 minut ke skalnímu klášteru Blaca původem z 16 století. Pokud budeme nocovat na Bolu, musíme sem samozřejmě nejdříve doplout. Skalní klášter je zasazen do komplexu skal a podle průvodce patří největším zvláštnostem ostrova Brač. Po návratu na loď, poté co přesvědčíme některé členy posádky, že stát se mnichem je rozhodně větší zlo, než pokračování v plavbě, si dopřejeme krátký odpočinek a vyplujeme vstříc novému ostrovu a tím bude Vis. Trasa plavby na Vis povede okolo ostrova Hvar a také budeme muset obeplout Paklenické ostrovy. Ty si pravděpodobně prohlédneme při zpáteční cestě, zrovna tak jako město Hvar na stejnojmenném ostrovu. Zda nám z kláštera zamává novic řeholního řádu, nelze nyní konstatovat.
Zda nám z kláštera zamává novic řeholního řádu, nelze nyní konstatovat.
Po obeplutí Paklenických ostrovů nás již čeká opravdu otevřené moře a stoprocentně čerstvý vítr. Pomocí tohoto větru by se mohla cesta značně urychlit a užili bychom si i trochu adrenalinu. Po vyplutí na otevřené moře vnímaví jedinci ucítí jemnou vůni moře spojenou se slunečními paprsky, které vyvolává zvláštní atmosféru a nádech něčeho neskutečného. Ostatní jedinci poznají opravdový neskutečný zážitek hluboce předklonění přes zábradlí lodě. Touto atmosférou je protkán celý pobyt na jedinečné perle jadranu a tou je ostrov Vis. K tomuto vzdálenějšímu ostrovu pravděpodobně doplujeme v odpoledních hodinách a najdeme si místo pro vyvázání lodě v přístavu stejného názvu města Vis. Odpoledne můžeme strávit prohlídkou přístavu, kde si můžeme vypůjčit kabriolet nebo skútr ve zdejší půjčovně. Jízda po ostrově přinese nečekané scenérie, protože ostrov je poměrně na svou velikost velmi hornatý. Celou atmosféru doplňuje výjimečné podnebí s vyšší teplotou a neustálým mořským větrem, který přináší svěží a neopakovatelnou atmosféru ostrova. Doporučuji navštívit zdejší vynikající pekárnu s křupajícími rohlíčky. Pro některé členy to dokonce může být jediná potrava, kterou po zbytku pobytu budou schopni pozřít.
Mapka ostrova Vis a Biševo.
Čtvrtý den vyplujeme z přístavu Vis a poplujeme podél jeho jižního pobřeží směrem na ostrůvek Biševo, kde si určitě nenecháme ujít prohlídku slavné Modré jeskyně. Během plavby okolo jižní čáry pobřeží ostrova Vis navštívíme malebnou zátoku Budíkovac přímo předurčenou pro koupání. Moře je zde tak čisté a průzračné, že při pohledu na dno se vám zdá že dostanete na dno a přitom vidíte hloubku minimálně dvaceti metrů. Vedle malého ostrůvku leží ještě menší ostrůvek kde si určitě nenecháme ujít prohlídku pomocí našeho gumovém člunu Zelenou jeskyni. Po prohlídce jeskyně poplujeme dále na západ podél pobřežní linie ostrova Visu.
Divoká strž Stinava
Zde stojí za to navštívit a zakotvit v množství překrásných zátok, také se nabízí i možnost domluvit si tady překrásné a poklidné ubytování. Určitě ale navštívíme pravděpodobně jednu z nejdivočejších zátok ostrova a tou je strž Stinava. Po výpravě na gumovém člunu do všech prostor a zákoutí strže zvedneme kotvy a budeme pokračovat na ostrov Biševo cíl naší dnešní cesty. Zde se nachází nejznámější Modrá jeskyně. Vstup je zpoplatněn (předloni 30 kun). Loď se pokusíme vyvázat u krátkého mola. Navštívíme zde stylovou restauraci na vrcholu kopce, ve které západ slunce vypadá obzvláště překrásně, pokud ovšem tento pohled nebude zkalen pohledem do peněženky, případně na našeho kapitána nebo, nedej bože, na sebe samého. Noc strávíme podle počasí a stavu posádky vyvázáni buď u mola na Biševu, samozřejmě pokud tady bude místo, nebo odplujeme do přístavu v Komiži.
Slavná modrá jeskyně na ostrově Biševo
Předposlední den a to je v pořadí pátý den buď vyplujeme na opuštěný ostrov v jaderském moři a tím je Světac (Sveti Andrija). Po cestě budeme míjet ostrov Brusnik. Ostrovy jsou známi pro svou bohatost okolního moře na množství ryb a langust. Proto nám nic nebrání pokusit se připravit si na večer chutnou a zdravou večeři, případně podnikneme delší plavbu na ostrov Korčulu do přístavu Vela Luka. Nebo třetí možností je návrat k pobřeží pevniny, který budeme muset stejně odpoledne provést i při prvních dvou možnostech. Pro poslední noc strávenou na ostrovech použijeme buď marinu na Paklenických ostrovech, vyniká množstvím stylových restaurací a zvláštním tropickým podnebím kde se daří růst obrovským kaktusům s velkými ostny…. Nebo můžeme použít zátoku Stomorska na ostrově Šolta. Další možností je přenocovat v přístavu na ostrově Hvar ve městě Hvar, problém bude zde najít nějaké vhodné místo na vyvázání lodě, protože lodě s takovou posádkou zde již dlouho nezřeli. V každém případě bude záležet na momentálním stavu posádky a hlavně na počasí.
Poslední den to je šestý v pořadí vyplujeme na poslední plavbu a budeme se pomalu loučit s mořem a ostrovy. Po odpolední siestě zamíříme do domovské mariny ve splitském zálivu. Než doplujeme do mariny Kašteli musíme doplnit naftu u pumpy, která je situovaná vedle mariny. Poslední noc strávíme na lodi vyvázanou v přístavu Kaštela. Ráno nás probudí potápěč pod lodí, který bude kontrolovat spodek a kýl naší Bavarie. Nastane opačný postup balení všech věcí do auta. Kapitán spolu s důstojníkem předají chorvatskému skiperovi loď v nepoškozeném původním stavu. Kapitán vyřídí doklady a spolu s finančním vedoucím provedou vyúčtování platby za motorovou naftu. Doufejme, že vše stihneme v dopoledních hodinách a neprodleně se vydáme zpět na cestu k domovu plni příjemných zážitků a odpočati od denních starostí, plni zážitků, kladných či méně kladných či ještě méně a méně kladných, které nás doslova naplnily.
• Kapitán Kajman – kniha dobrodružných povídek Karla Maye
• Hrdinný kapitán Korkorán, dobrodružný román Alfreda Assollanta
• Hrdinný kapitán Korkorán – český film s Vlastou Burianem v hlavní rolí
• Kapitán Nemo – literární postava z románu Dvacet tisíc mil pod mořem Julese Verna
• Kapitán Nemo – vědeckofantastická románová trilogie J. M. Trosky
• Kapitán Fracasse – dobrodružný historický román od Théophila Gautiera
• Děti kapitána Granta – dobrodružný román od Julese Verna
• Patnáctiletý kapitán – dobrodružný román od Julese Verna
• Stateční kapitáni – dobrodružný román od Rudyarda Kiplinga