Vítejte v Dalmácii
Pracovní porada před vyplutím u Josi na zahradě
Očekávané se naplnilo, po dvě stě kilometrech renault odmítl poslušnost se stejnými příznaky. Co teď uprostřed chorvatské dálnice v tmavé noci. Auto vlečené na laně se ukázalo jako špatná volba, navíc při projetí mýtnice jsme rozzuřili mýtného, který začal vyhrožovat milicí. Proto unavení stresem a nevyspáním, po válečné poradě uprostřed noci padlo rozhodnutí. Peugeot odveze manželky do bezpečí přístavu a zbytek posádky přečká v autě na parkovišti do rána, kde bude hledat nového pana Thota, ovšem Chorvatské národnosti. Po tomto rozhodnutí, renault dostal strach, že by jej posádka již nemusela potřebovat a znenadání začal fungovat až do plánovaného místa určení.
Časně ráno nás již očekávala rezidence našeho chorvatského přítele Josi Kero, který již prozíravě nechal odemčenou část svého domu připravenou na příjezd hostů. To nám přišlo velmi vhod, jenom vstupní branka byla zamčená, ovšem vchod z pláže fungoval znamenitě a byl dokonce blíže domu.
Vše při starém na plachetnici Bavaria 44
Odpolední probuzení po probdělé noci nedodalo posádce patřičné osvěžení a proto došlo k hádce, která roztrpčila celou posádku. Jak se ukázalo později důvod hádky byl pouze principielní, neboť skutečnost byla zcela jiná. Večer strávený u nového grilu postaveným na zahradě náladu přidal jen majiteli domu, který jako by nic se zastavil a shrábnul celou hotovost za bydlení. Posléze se z radosti peněz a ze společnosti našich manželek, které mu notně nalévaly víno z našich dopravených zásob, opil tak, že ztráta orientace na schodech vlastního domu a pád na dlažbu vzbudil naši značnou obavu o jeho život a zdraví. Nicméně druhý den se ukázalo, že Joso i přes svůj pokročilý věk má tuhý kořínek.
Naše protějšky
Nový den po osvěžujícím spánku nabyl svého zaslouženého rozměru, čisté moře a slunečný den vykonali své. Dobře započatý den navíc odpoledne gradoval návštěvou města Zadar a jeho historického přístavu. Náš obdiv obdržely vodní varhany chaoticky zvučící tóny dekafonické hudby dle rytmu a velikosti přicházejících vln moře. Vedle zmíněných varhan jsme procházeli po skleněných výplní fotovoltaických panelů kruhového tvaru, který představuje naší sluneční soustavu. Světelné efekty nebyly naplněny, neb večer a ztráta světla byla ještě notně daleko a proto náš zájem probudily trajekty divoce manévrující v přístavu Zadar.
Sobotní ráno začalo namáhavým přenášením přepravek s pivem a dalšími přípravami k nalodění v Sukošanském zálivu, kde nás očekávala loď jménem "Ares". Po vyřízení formalit a popostrčení místních skipperů předávající lodě, byla naše loď připravena. Nalodění probíhalo ve svižném tempu, protože získané zkušenosti z loňské plavby slavily úspěch. V odpoledních hodinách byl Ares připraven k vyplutí, což bylo okamžitě využito. Po poklidné plavbě Ares doplul v pozdním večeru do přístavu ve Vodici. Zde ovšem probíhající den veřejných her na náměstí nám pokazil skvěle vypadající reklamu českého čepovaného piva v místních hojných lokálech. Po výborně prožitém slunném dnu na jachtě každý toužil po chladivém moku někde v klidu a tichu místní restaurace. Hustota a nadšení místních lidí holdující zábavě byla v přímém rozporu s našimi představami a tak po celkem nevydařeném večeru jsme po vypití lahvového drahého piva místní značky odešly spát na našeho Arese.
Nový vůdce plavidla
Nedělní ráno se probudilo s mírně oblačnou oblohou, vhodnou pro cestu na vodopády do Skradinu. Plavba říčním korytem mezi vysokými kamenými břehy vyvolávala v posádce vzpomínky na dobu svého mládí, kdy téměř všichni našich ročníků bezdechu sledovali na plátnech kin, jak Vinetů a Old Shatterhand brázdili na svých koních prérií a kdy Old Shatterhand statečně bojoval na život a na smrt na řece Rio Pecos, která připomínala naší Krku. Je tedy fakt, že filmaři tuto scénu natáčeli o něco výše u Zadaru na řece Zrmanja , nicméně podobnost obou řek je více než obdivuhodná. Duch dávných hrdinů ještě více zdůrazňovala předem Honzíkem připravená hudba a když zazněly tóny sametových houslí, leckdo vymáčkl z oka slzu.
Uchvacující vodopády ve Skradinu
Dá se říci, že prohlídka skradinských vodopádů všechny nadchla, až na Jardu, který "hlídal loď". Odpolední koupání v žáru slunce, které si přece jen prodralo přes hradbu mraků cestu ven, bylo v chladivé sladké Krce velmi příjemné. Navíc nás velitel člunu vozil tam a zpět, čímž předváděl perfektní práci s motorem a výsadkovým nafukovacím člunem. Problém byl ovšem v tom, že pro naše urostlá atletická těla byl člunek přece jen titěrný a nastupování a vystupování z něj vždy probíhalo za všeobecného veselí, hlavně našich protějšků. Večer mužské části posádky proběhl v poklidné atmosféře v místním hostinci a když se slunce klonilo k západu přidala se i zbývající část.
Krásné ale drahé
Ranní odplutí a cesta zpět po řece probíhala v klidu. Ovšem naše snaha o vyvázání u mola Šibeníku dopadla katastrofou. Nebyla to vina zručnosti posádky, ale to co nás odradilo byla výše ceny účtovanou chorvatským správcem břehů Šibeníku. Po jeho astronomické sumě za dvě hodiny pobytu u mola nás přešla touha navštívit jinak malebné město. Polední siestu jsme trávili na ostrově Zlarin, kde nás opět potrápila nespolehlivost přídavného motoru. Další cesta směřovala ke Kornatskému souostroví.
Plán zněl jasně, zakotvit u břehu ostrova. Vhodných míst ke kotvení však bylo již málo a sousedstvím jachet i na kotvě nikdo nebyl zrovna nadšen a tak náš Ares nakonec našel útočiště u místního mola v Kaprije. Jak se ukázalo volba to nebyla až tak špatná. Točené pivo teklo proudem a v místním jednoduchém hostinci se o nás ukázkové staral místní mladý podnikatel. Závěrem Olinka dostala velký kornout zmrzliny a šlo se zpět. Siestu nám ale pokazila oprava vodního potrubí, které bylo pravděpodobně ucpané, jak se později ukázalo.
Mám to otočit pryč od nich ......
Druhý den ráno časně vyplouváme na moře směrem na Kornati. Ve velmi slabém zadním větru línou atmosféru prořízl výkřik "delfíni" a opravdu jsme na pár okamžiků zahlédli modrošedivá pružná těla proplouvajících delfínů. V okamžiku, kdy zjistili že z nás nepadají ryby či jejich zbytky, tak nedbaje našich proseb o pěkný snímek zmizeli v dáli. Poklidnou atmosféru líně plynoucího odpoledne proťal ještě jeden zvuk. To naše drahé protějšky nedbaje zákazu v přísně chráněné rezervaci Kornati doplavali a vystoupili na břeh ostrova u něhož kotvila naše loď. Za vzájemné hlasité podpory vytahovali z vody roztodivné latury a ostatní přísně chráněné živočichy za všeobecného údivu okolo kotvících ostatních německy mluvících jachtařů. Po tomto incidentu naše loď urychleně vytáhla kotvy a rychle zmizela z dohledu v bludišti kornatských ostrovů. Nadšení posádky pro rezervaci s ostrovy posetými kamením velmi rychle vzala za své. Ještě zastávka u ostrova Mana, kde zbyly kulisy po natáčení amerického filmu spojené s velmi příjemnou koupelí ve zdejším prohřátém zálivu a rychle se vyvázat u malého mola v zátoce u Katiny s restaurací Mare.
Národní park Kornati
Tuto restauraci s malým vyvazovacím molem pro pár lodí si nikdy při návštěvě této oblasti severní dalmacie nenechám ujít. Dokonce si myslím, že můžu srovnávat historii této restaurace. Vždy tady bylo draho, ale letos to předčilo i moje nejodvážnější spekulace. Nicméně zákoutí je to překrásné a pohled z vrcholu kopce na souostroví kornati opravdu stojí za to, což mi potvrdila i posádka, která se vrátila po dvou hodinách chůze v kopcovitém terénu plného kamení, který zdárně překonávala v žabkách řka, že jsem je neupozornil jak náročný to bude terén.
Výhled do Národního parku Kornati
Večer plynul v poklidu, jen kapitán zkoumající na internetu předpověď počasí věděl své. V noci přišla silná bouře. Ovšem posádka byla natolik znavená, že mimo kapitána a vodařky nikoho neprobudila i když blesk stíhal blesk a vítr nabýval takové síly, že majitel mola dodatečně zabezpečil všechny vyvázané lodě ještě jedním pomocným lanem k sobě. Druhý den při odplutí toto lano samozřejmě vadilo, je zajímavé kolik lidí si tohoto faktu i na ostatních lodích vůbec nevšimlo. Lano jsme šťastně uvolnily a Ares se dal do pohybu.
Na lodi