Z Olomouce na Plitvická Jezera
Po náročné výpravě na Liparské ostrovy zvolíme pro rok 2012 klidnější ráz a to opět na Jadranu. Pro klidnější úvod výpravy zvolíme opět vstup s časovým předstihem a navštívíme Plitvická jezera. Pro důkladnou prohlídku všech částí jezer vyhradíme celý den, tedy pátek a v sobotu se přesuneme o pár kilometrů jižněji do Trogiru. Trogir se rozkládá také ve Splitském zálivu, stejně jako marina Kaštela, která nás hostila před třemi lety. Příjezd na Plitvice tedy vychází ve čtvrtek večer, proto odjezd z Olomouce by mohl být naplánován na tento den v časných ranních hodinách. Cestu na Jadran můžeme použít osvědčenou trasu přes Slovinsko, která je již mnohokráte popsaná. Vyhneme zaplacení 30€ za dálniční známku za 10 km dálnice. Objezd této dálnice sice zabere mnohem více času a i kilometrů, ale úspora 750 Kč se určitě vyplatí. Bohužel se nevyhneme platbě za rakouskou dálnici, ale ta činí pouhých 250 Kč na 10 dní, což je přijatelné. Další tučná platba za dálnici nás čeká v Chorvatsku, částečně se jí vyhneme při jízdě starou cestou na Plitvické jezera.
Scenérie z Plitvických jezer opravdu bere dech
Trogir
Příjezd do Trogiru naplánujeme okolo poledního, popoženeme místní skipery s předávkou lodi, urychlíme nakládku a nejpozději v podvečer odplouváme z Trogiru jižním směrem, obeplujeme Brač podél pobřeží Splitským kanálem s masou hor Biakovo. Noc přečkáme v drobném přístavu Povlje na severním pobřeží ostrova Brač. Únava z cesty a náročnost dalšího dne bude asi důvodem brzkého odchodu do kajut. Druhý den vyplujeme časně ráno na nejdelší etapu této výpravy. Budeme nuceni obeplout Hvar a Pelješac a přistát u některé z nabízejících se marin, nejvhodnější pravděpodobně bude marina přímo v Korčule. Historie Korčuly sahá až do 4 stol. př.n.l. a proto památek ke zhlédnutí je tu opravdu celá řada. Námátkou jenom uvedu Strossmayerovo náměstí s goticko-renesanční katedrálou sv. Marka ze 16 až 17 století s velmi cenným interiérem. Je jasné že prohlídku Korčuly, městské památkové rezervace na chorvatském přímoří, si asi nikdo nenechá ujít, včetně příjemného posezení v místních určitě hojných hospůdkách.
Kolorit přístavního města Trogiru.
Mljet
Následující den zvolíme méně časné odplutí, protože cílem našeho zájmu bude ostrov Mljet, který se bude tyčit na obzoru a tak cesta na něj nebude až tak zdlouhavá. Připlujeme do přístavu Pomena, kde se nachází sídlo místních úřadů národního parku. Dostupné informace o tomto ostrově mluví jen v samých superlativech, jako o ostrově bohaté zeleně překrásných zákoutí a průzračných jezer. Ve zdejší kanceláři si zakoupíme vstupenky do národního parku v hodnotě 90 Kun, což obnáší asi 315 Kč na osobu a den. Útěchou nám bude zlevněný pronájem jízdních kol o část vstupného do parku. Jízdní kola si zapůjčíme ve zdejším hotelu a s jejich pomocí provedeme podrobný průzkum ostrova. Navštívíme nedaleké Velké a Malé jezero s pozoruhodným průlivem s líně proudící vodou. Dále se nabízí kopec s vyhlídkovým bodem Montokuc. Určitě si nenecháme ujít osadu Babino Polje s množstvím mimořádně krásných písečných pláží v její bezprostřední blízkosti. Mljet se vyznačuje nedotčenou přírodou, mírným podnebím, bohatou vegetací. Jsou zde dobré podmínky pro provozování vodních sportů v čistém moři, příjemné koupání v jezerech a výborné podmínky pro sportovní lov ryb, bohatá loviště ryb a langust. Mljet skrývá množství překrásných písečných zastrčených pláží jako je Sutmiholjska nebo Brnjestova nebo na jihovýchodě ostrova záliv Saplunara a Blaca. Po sportovně prožitém dnu se rozhodneme zda následující den věnujeme dalšímu objektu v plánu plavby a nebo ještě využijeme pohostinství zdejšího ostrova odpočinkem na některé překrásné písečné pláží.
Lastovo
V úterý ráno vyplujeme směrem k ostrovu Lastovo vzdáleném od Mljetu 13 námořních mil. Pro vyvázání lodě použijeme chráněný přístav v Zaklopatici nebo ještě lepší podmínky při severním větru nabízí kotviště v zálivu Skrivená luka. Ostrov skýtá oázu klidu a pohody s téměř největším počtem slunečných dnů na Jadranu. Tyto vedra ovšem zmirňují neustálé vanoucí příznivé větry a to především jachtaři oblíbený západní vítr maestral a částečně levant. Vegetace tvořená borovými lesy vzala za své při posledním rozsáhlém požáru a také jedovatí hadi se zde téměř nevyskytují. Ostrov Lastovo ještě tvoří 46 ostrůvků a útesů. Na východní straně ostrova skupina ostrůvků nesoucí název Lastovci, na západě pak skupinka ostrovů Prežba, Bratin otok, Vlasnik, Mrčara, Kopist a Sušac. Sušac je největším ostrovem a je znám pro bohatý výskyt ryb, hlavně tak zvané modré ryby.
Vis
Následující den je středa a ten zasvětíme mořské plavbě. Plavba na Vis bude časově náročnější, důvodem zdržení bude určitě zastávka na ostrovech Kopiště a Sušac, které budeme při plavbě míjet. Přistaneme na opačném konci ostrova Vis než před lety. Přístav Komiža nás přivítá s přívětivou náručí, ostatně polovina posádky již Komižu navštívila před třemi lety. Hlavním důvodem zastávky bude prohlídka rozervané a divoké strže Stinava zaklíněné v pobřežní linii ostrova Vis. Za prohlídku by stála i pláž Porat na ostrově Biševo odvrácená k otevřenému italskému moři a také západním poryvům větru.
Šolta
Přístav Maslinica na ostrově Šolta nám poskytne bezpečné přenocování. Ostrov je znám pro svůj med a propolis. Také zde existuje hustá síť cyklostezek. Ovšem největším lákadlem je okolní moře poseté roztroušenými ostrovy s příjemnými plážemi a tajemnými zátokami. Poslední den zde strávíme koupáním v příjemném rozpoložení uprostřed ostrůvků, které zakončí závěrečný večírek na rozloučenou. Druhý den bude následovat všem známý scénář, doplutí do mateřského přístavu, plavbu samozřejmě zpestříme koupáním u okolních ostrovů, dále natankování lodi a její předávka, úklid a částečné balení věcí do auta. Poslední noc strávená na lodi a sobotní odjezd z Chorvatska po dálnici domů.
Pobřeží a letecký pohled na Šoltu s přístavem v Maslinici
- desing a zpracování: Ivo Kmoníček - - kontakt: - tel: +420 775 206 290
ivo@kivo.cz