zpět na úvodní stránku


Historie plavby




Jména lodí:

2001 Gumák 5 Hp
2002 Laminátová loď 55 Hp
2003 Sukošan Barotul adria1001
2004 Murter Bayliner Ciera 2855
-
2006 Sukošan Pelikan bavaria 36
2007 Sukošan Maia bavaria 32
2007 Kaštela Swan bavaria 36
-
2009 Kaštela Monika II bavaria 44
2010 Sukošan Ares bavaria 44
2011 Tropea Emotion dufour 455
2012 Trogir ..............Bavaria 44

Jirka

moje maličkost

bayliner

adria1001


Historie plavby pro mne začala v roce 2001 kdy jsem poprvé trávil dovolenou v Chorvatsku v oblasti Zadaru ve vesnici Bibinje. Pro vylepšení dovolené jsem si přivezl gumový člun se závěsným motorem s výkonem 5 Hp. Záhy jsem však přišel na to, že kombinace výkonu motoru a mé tělesné hmotnosti nebude ten pravý adrenalinový zážitek strávený divokou jízdou ve skluzu po hladině. Následující rok 2002 jsem však realitu výrazně vylepšil starší laminátovou lodí s přívěsným motorem, který disponoval celkovým výkonem 55 Hp. V té chvíli jsem byl pánem nejen plavby ve skluzu ale i vodních lyží a ostatních hraček tažených za motorovým člunem. Těmto radovánkám ovšem předcházela návštěva jadranu, kde získávám oprávnění pro řízení motorových lodí i plachetnic téměř všude v Evropě, kromě (jak jinak) naší vlasti, kde musím obdobné zkoušky absolvovat extra. Velmi brzy přicházím na to, že dospělou loď pro skutečnou plavbu Jadranem bude výhodnější si půjčovat než jí vlastnit.
první opravdový motorový člun s výkonem 55 Hp

Čas skutečných plaveb nastává v následujícím roce 2003, kdy poprvé vyjíždím na moře v motorové lodi Adria 1001 jménem Barotul, bohužel odsouzenou plout pouze ve výtlačné plavbě. Přesto zde dalo jadranské moře najevo, že nic neodpouští a zvláště takovým začátečníkům jakým jsem byl té době já. Další drahé zkušenosti nabývám v chorvatském přístavu, kdy poprvé v životě (a doufám že naposledy) vidím jak se moje pronajatá loď vyzvedává jeřábem z hladiny, ovšem za moje peníze. Historie pokračuje snad nejkrásnější plavbou v roce 2004 motorovým Cruisrem Bayliner Ciera 2655, který se týden před odjezdem pokazí a tak odjíždím s posádkou o řád větším cruisrem vybaveným dvěma motory o celkovém výkonu 2 x 300 Hp. V té chvíli, kdy s lodí prudce vyrážím vpřed a za sebou nechávám vlnu s výškou dosahující téměř do prvního patra panelového domu, se neubráním vzpomínce na motor 5 Hp. Euforie opadá velmi rychle a to při závěrečném tankování benzínu, kdy je nutno natankovat nádrž o obsahu 600l. To je jeden z důvodů, kdy po roční odmlce v roce 2006 opouštím dráhu motorových člunů a objevuji krásu skutečného jachtingu, kdy síla větru je hlavní hnací silou plachetnice a to bez hluku a zápachu z výfuku motoru. V té chvíli chápu proč plavba na plachetnici učarovala mnohým přede mnou. Svou neuvěřitelnou romantikou při západech slunce, kdy poslední paprsky zapadajícího slunce rozzáří do zlata sklenici dobře vychlazeného moku. Pro pocit vyplouvající lodi z přístavu za raní rosy, která svou přídí rozráží hladinu sytě zbarveného jadranu a slunce, které začíná pít rosu z paluby. Běloskvoucí plachty se nadouvají v mírném vánku, který sebou přináší vůni moře a modravých dálek střídající pach rybiny z přístavu.

Osudová motorová loď "Barotul"

Moje první plavba začíná v maríně Dalmacia v Sukošanu na plachetnici Pelikán. Protože plavba neskončila fiaskem, následující rok 2007 vyrážím na jadranské moře a to hned dvakrát za sezónu. Poprvé v červnu s rodinou menší plachetnicí bavaria 32 z maríny Dalmacia v Sukošanu. Loď nese název Maia. Podruhé v té samé sezoně z maríny Kaštela u Splitu, loď nese název Swan. Další poučení z plavby, již nikdy v sezónu, vždy před a nebo po sezóně. Po této plavbě s roční odmlkou, kdy o dovolené se realizovalo české moře (Lipenská přehrada), se začíná psát nová kapitola plaveb, která si zaslouží samostatné odkazy. Ve své představené historii nesmím zapomenout na mého přítele Jirku z dob plavebních začátků s kterým jsem prožíval většinu plaveb a doufám že ještě prožiji další náročné plavby k dalekým břehům cizokrajných zemí a snad i kontinentů.

modré dálky

- desing a zpracování: Ivo Kmoníček -                                       - kontakt: -   tel: +420 775 206 290   ivo@kivo.cz